Zagrożenia w ruchu:
Infolinia bezpłatna 24h
 PODSTAWOWE INFORMACJE:

godziny pracy: pon.-pt. 715-1515

kasa: pon.-pt. 1030-1430

sekretariat: (32) 396 97 00
dyspozytor: 800 20 44 74

Mini Rondo

Mini rondo

Jako środek uspokojenia ruchu (czyli wpływania poprzez środki inżynierii ruchu na zmniejszenie średniej prędkości jazdy potoku pojazdów) Zarządzający ruchem może wprowadzić skrzyżowania typu rondo. Jednym z nich jest mini rondo, czyli rondo o bardzo małej średnicy. Zasady przejazdu po takim skrzyżowaniu są takie same jak na każdym skrzyżowaniu typu rondo, czyli pierwszeństwo przejazdu ma pojazd okrążający wyspę wewnątrz ronda (poruszający się po tzw. obwiedni wyspy centralnej). Natomiast wszystkie pojazdy dojeżdżające do ronda są na wlotach podporządkowanych ( chyba że za pomocą oznakowania ustalono inne zasady pierwszeństwa).

Jest jednak bardzo ważna różnica pomiędzy konstrukcją mini ronda i pozostałych rond (małych, średnich i dużych). Otóż ze względu na małą średnicę mini ronda wyspa środkowa jest przejezdna , tzn. można na nią wjechać (wyspa ta może być tylko malowana lub wykonana z bruku) . Zasada ta dotyczy jednak tylko pojazdów dużych (np. śmieciarki, autobusy , pojazdy ciężarowe) , które to pojazdy ze względu na swoje gabaryty nie mieszczą się na obwiedni mini ronda. Pozostałe pojazdy (osobowe , dostawcze) muszą objeżdżać wyspę centralną dookoła.

Ponadto, ze względu na bardzo małe odległości pomiędzy sąsiadującymi wlotami ulic na rondo, kierowcy mogą mieć trudności w ocenie, który z kierujących jest już na rondzie a który do niego dopiero dojeżdża, czyli inaczej – który z kierujących ma pierwszeństwo?

Dlatego przez takie rondo należy przejeżdżać powoli, z prędkością 20 do 30 km/h upewniając się, czy czasem nie wymusimy na innym kierującym pierwszeństwa.

Poniżej schematy przejazdu przez takie skrzyżowania dla różnych rodzajów pojazdów:

- autobus przegubowy

autobus-przegubowy

- osobowy lub dostawczy

osobowy-lub-dostawczy

- pojazd ciężarowy

pojazd-ciezarowy