Na bytomskie ulice wyjechał samochód wyposażony w specjalne kamery i czujniki. Będzie on testowo kontrolować parkowanie w strefie płatnego parkowania w naszym mieście. Samochód dzięki posiadanym czujnikom i kamerom skanuje numery rejestracyjne pojazdów zaparkowanych przy ulicach w obrębie SPP, a dane są przekazywane do Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów celem weryfikacji opłat dokonanych za parkowanie poszczególnych pojazdów.

 

 

 - Testowe przejazdy pozwolą nam sprawdzić system, który mógłby w przyszłości pojawić się na bytomskich ulicach objętych strefą płatnego parkowania. Jego zaletą z pewnością byłoby podniesienie efektywności kontroli pojazdów zaparkowanych w SPP - mówi Marcin Michalik, kierownik działu Strefy Płatnego Parkowania w Miejskim Zarządzie Dróg i Mostów w Bytomiu. - Celem strefy płatnego parkowania, która jest standardem w centrach dużych miast, jest zapewnienie rotacji na miejscach postojowych. To z kolei możliwie jest tylko, jeśli będziemy mieć pełną wiedzę o rotacji pojazdów i zminimalizujemy zjawisko unikania opłat w strefie - podkreśla Marcin Michalik.

 

  • 01
  • 02
  • 03
  • 04
  • 05
  • 06
  • 07
  • 08
  • 09

 

Jak działa system e-kontroli?

Samochody przeznaczone do e-kontroli, dzięki zamontowanym na dachu czujnikom i kamerom skanują tablice rejestracyjne samochodów na terenie strefy płatnego parkowania i weryfikują, którzy kierowcy nie zapłacili za parkowanie. Aby wyeliminować pomyłki lub pojazdy, których kierowcy właśnie korzystają z parkomatu, kontrola wykonywana jest dwukrotnie w określonych odstępach czasu. Poddany kontroli samochód ma nie tylko skanowaną tablicę rejestracyjną, ale wykonywana jest również dokumentacja fotograficzna wraz z koordynatami GPS, dzięki którym dokładnie wiadomo, w jakiej lokalizacji znajdował się kontrolowany samochód.

Warto dodać, że samochód wykonujący e-kontrolę posiada także specjalne czytniki, które rozpoznają pozostawione w autach karty umożliwiające bezpłatnego parkowanie w SPP.

System testowany w dużych miastach

System e-kontroli nie jest nowością, bowiem stosowany jest w wielu europejskich miastach, zaś w Polsce wdrożony został m.in. w Warszawie i Wrocławiu. Z kolei inne miasta w naszym kraju przeprowadziły już testy lub są zainteresowane ich wykonaniem. W Bytomiu testy są dopiero wykonywane, a zebrane podczas nich dane będą weryfikowane przez Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu.