• Kontrast
  • Tekst
  • Powiększenie
  • Skalowanie treści 100%
  • Aa Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%

Logo UESekcja Dostępność  ePuap - link otwiera się w nowym oknie przeglądarki   BIP

Dyspozytor 24h: (32) 396 97 70    herb miasta Bytom - link otwiera się w nowym oknie przeglądarki

Dział inżynierii ruchu

30 czerwiec 2025

Oświadczenie o dostępie do drogi publicznej

Sprawa

Oświadczenie o dostępie do drogi publicznej

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, przez „dostęp do drogi publicznej” należy rozumieć:

  • bezpośredni dostęp do tej drogi,
  • dostęp za pośrednictwem drogi wewnętrznej,
  • lub przez ustanowienie odpowiedniej służebności drogowej.

Dostęp do drogi publicznej oznacza zarówno dostęp prawny, jak i faktyczny:

  • Dostęp prawny – musi wynikać z przepisu prawa, czynności prawnej lub orzeczenia sądowego.
  • Dostęp faktyczny – musi rzeczywiście umożliwiać przejście i przejazd do drogi publicznej.

Oba warunki muszą być spełnione łącznie.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
  • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane
  • Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Termin rozpatrzenia wniosku

Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego (ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r., Dz.U. z 2024 r. poz. 572), sprawa zostanie rozpatrzona w terminie do miesiąca.

Wniosek do pobrania

  WNIOSEK o wydanie oświadczenia o dostępie do drogi publicznej

Wymagane dokumenty

Wniosek o wydanie oświadczenia o dostępie do drogi publicznej powinien zawierać:

  • imię i nazwisko oraz adres wnioskodawcy lub nazwę i siedzibę firmy,
  • dane ewidencyjne nieruchomości (numer obrębu geodezyjnego, numer arkusza, numer działki ewidencyjnej oraz adres),
  • wskazanie interesu prawnego (np. do celów notarialnych, kredytowych itp.).

 

Miejsce złożenia dokumentów

Wniosek można złożyć:

  • osobiście w sekretariacie Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Bytomiu, ul. Smolenia 35, 41-902 Bytom,
  • przesłać pocztą tradycyjną,
  • lub przesłać drogą elektroniczną (np. przez ePUAP lub system e-Doręczeń).

Sposób przekazania informacji o załatwieniu sprawy

Odpowiedź zostanie przekazana zgodnie z wyborem wskazanym we wniosku:

  • osobiście,
  • za pośrednictwem poczty,
  • elektronicznie (np. przez e-Doręczenia).

Dodatkowych informacji udzielają:

Sandra Zakrzewska-Gorecka, Lucyna Opara

pokój nr 312, tel. (32) 396 97 35

11 lipiec 2022

Uzgodnienie projektu: budowy/ przebudowy zjazdu

Sprawa

Uzgodnienie projektu budowy/przebudowy zjazdu.

 

Wniosek do pobrania

 WNIOSEK uzgodnienie dokumentacji projektowej zjazdu

 

Wymagane dokumenty do wniosku

  • dokumentacja projektowa w liczbie 2 sztuk,
  • w przypadku ustanowienia pełnomocnictwa do wniosku należy dołączyć oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa wraz z dowodem zapłaty należnej opłaty skarbowej (w wysokości 17,00zł)

 

Opłaty

W przypadku pełnomocnictwa: opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzieleniepełnomocnictwa w wysokości 17zł do uiszczenia w kasie Urzędu Miejskiego lub przelewem na konto 60 1560 0013 0383 0201 0000 0001 GETIN Bank SA Oddział w Bytomiu

 

Miejsce złożenia dokumentów

Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w sekretariacie Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów,41-902 Bytom, ul. Smolenia 35 lub wysłać pocztą.

 

Termin rozpatrzenia wniosku

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (jednolity tekst: Dz. U. z 2024 r., poz. 572 z późn. zm.) – do miesiąca, a w sprawie szczególnie skomplikowanej do dwóch miesięcy, chyba że przepisy szczególne określają inne terminy.

 

Sposób przekazywania informacji o załatwieniu sprawy

Odbiór osobisty lub pocztą - zgodnie z określonym we wniosku sposobem dostarczenia odpowiedzi.

 

Tryb odwoławczy

Nie przysługuje.

 

Dodatkowych informacji udziela

Sandra Zakrzewska-Gorecka, Lucyna Opara

pokój nr 312, tel. (32) 396 97 35

 

17 czerwiec 2022

Wyznaczenie miejsca postojowego dla pojazdów osób niepełnosprawnych

Sprawa

Wyznaczenie miejsca postojowego dla pojazdów osób niepełnosprawnych

 

Podstawa prawna

  • Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych z dnia 31 lipca 2002 r. (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 2310)
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach z dnia 3 lipca 2003 r. (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 2311)

 

Wniosek do pobrania

WNIOSEK o wyznaczenie miejsca postojowego dla pojazdów osób niepełnosprawnych 

 

Wymagane dokumenty do wniosku

  • Mapa sytuacyjna ze wskazaną proponowaną lokalizacją koperty.

 

Opłaty

  • brak.

 

Miejsce złożenia dokumentów

Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w sekretariacie Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów, 41-902 Bytom, ul. Smolenia 35 lub wysłać pocztą bądź drogą elektroniczną.

 

Termin rozpatrzenia wniosku

Informacje w sprawie możliwości wyznaczenia przedmiotowego miejsca postojowego wnioskodawca otrzyma w ciągu 30 dni.

 

Sposób przekazywania informacji o załatwieniu sprawy

Wnioskodawca otrzyma odpowiedź w formie pisemnej na adres wskazany we wniosku. 

 

Tryb odwoławczy

Nie przysługuje

 

Inne informacje

Przedmiotowe miejsce postojowe jest miejscem ogólnodostępnym dla wszystkich osób posiadających kartę parkingową i nie należy go traktować jako miejsca zastrzeżonego wyłącznie do użytku wnioskodawcy.

 

Dodatkowych informacji udziela

Mirosław Kulik

pokój nr 312, tel. (32) 396 97 32

 

17 czerwiec 2022

Lokalizacja zjazdu z drogi publicznej

Sprawa

Opis procedury

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 320 z późn. zm.), budowa lub przebudowa zjazdu należy do obowiązków właściciela lub użytkownika nieruchomości (w tym użytkownika wieczystego, zarządcy lub dzierżawcy) przylegających do drogi. Realizacja tych działań wymaga uzyskania zezwolenia zarządcy drogi w drodze decyzji administracyjnej na lokalizację lub przebudowę zjazdu.

W decyzji administracyjnej dotyczącej lokalizacji zjazdu określa się jego miejsce oraz parametry techniczne.

Postępowanie w sprawie lokalizacji lub przebudowy zjazdu może przebiegać w dwóch trybach:

  • dla dróg publicznych – w formie decyzji administracyjnej,
  • dla dróg wewnętrznych – w formie pisemnego uzgodnienia.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 320 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r.- Prawo budowlane (Dz.U. z 2024 r. poz. 725 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dróg publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1518 z późn. zm.)
  • WR-D-33 Wytyczne projektowania zjazdów, wyjazdów oraz wjazdów na drogach zamiejskich i ulicach rekomendowane przez Ministra Infrastruktury w dniu 15 grudnia 2022 r. (DDP-4.0600.25.2022)
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 572 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2111 z późn. zm.)

 

Wniosek do pobrania

WNIOSEK o wydanie zgody na lokalizację/przebudowę zjazdu 

 

Wymagane dokumenty do wniosku

  • Aktualna mapa
    Dwa egzemplarze aktualnej mapy zasadniczej lub sytuacyjno-wysokościowej w skali 1:500, obejmującej zakres przedmiotowej nieruchomości w nawiązaniu do drogi, z zaznaczonym proponowanym miejscem lokalizacji lub przebudowy zjazdu oraz widocznymi granicami nieruchomości, której dotyczy wniosek.
  • Pełnomocnictwo (jeżeli dotyczy)
    W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika należy dołączyć:
    • oryginał pełnomocnictwa lub jego urzędowo poświadczony odpis,
    • pełnomocnictwo powinno być udzielone przez inwestora konkretnej osobie, upoważnionej do reprezentowania w sprawach związanych z uzyskaniem decyzji dotyczącej lokalizacji zjazdu.
  • Kopia decyzji o warunkach zabudowy
    Jeśli została wydana.
  • Wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
    Wraz z informacją dotyczącą sposobu obsługi komunikacyjnej przewidzianego w planie dla obszaru, na którym znajduje się przedmiotowa nieruchomość.
  • Potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej
    • Za pełnomocnictwo: 17,00 zł (jeśli dotyczy),
    • Za lokalizację zjazdu innego niż na cele mieszkaniowe: 82,00 zł.
  • Kopia dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, na którą ma zostać wybudowany zjazd.
  • Plan zagospodarowania działki
    Dokument obowiązkowy.
  • Projekt podziału nieruchomości
    Wraz z wydaną decyzją, jeśli została wydana.
  • Pisemne uzasadnienie (jeśli wymagane)
    W przypadku trudnych warunków terenowych, gruntowo-wodnych lub szczególnych wymagań związanych z ochroną środowiska, uniemożliwiających zastosowanie standardowego rozwiązania, należy przedłożyć pisemne uzasadnienie. Dokument powinien potwierdzać brak możliwości zastosowania rozwiązania standardowego lub wskazywać rażąco wysokie koszty jego realizacji w porównaniu do rozwiązania alternatywnego.
  • Inne dokumenty
    Wszelkie inne dokumenty mające wpływ na rozstrzygnięcie sprawy

 

Opłaty

  • W przypadku pełnomocnictwa: opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa w wysokości 17 zł do uiszczenia w kasie Urzędu Miejskiego lub przelewem na konto. Nr konta: 60 1560 0013 0383 0201 0000 0001GETIN Bank SA Oddział w Bytomiu (obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictw: udzielanych między małżonkami, wstępnym, zstępnym, rodzeństwu, jak również sytuacji, gdy pełnomocnictwa udziela podmiot zwolniony z opłaty skarbowej na mocy przepisów odrębnych np. osoby legitymujące się zaświadczeniem o korzystaniu ze świadczeń opieki społecznej z powodu ubóstwa).
  • W przypadku wydania decyzji w sprawie lokalizacji zjazdu zwykłego/technicznego/awaryjnego: opłata skarbowa w wysokości 82 zł do uiszczenia w kasie Urzędu Miejskiego lub przelewem na konto. Nr konta: 60 1560 0013 0383 0201 0000 0001GETIN Bank SA Oddział w Bytomiu (nie dotyczy budownictwa mieszkalnego oraz dróg wewnętrznych).

Miejsce i sposób złożenia dokumentów

  • Pocztą na adres: Miejski Zarząd Dróg i Mostów, 41-902 Bytom, ul. Smolenia 35
  • Bezpośrednio: w sekretariacie Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów, 41-902 Bytom, ul. Smolenia 35 p.II, za pomocą platformy e-puap lub e-doręczeń.

Termin rozpatrzenia wniosku

  • Do jednego miesiąca – w przypadku standardowych spraw,
  • Do dwóch miesięcy – w sprawach szczególnie skomplikowanych.

Do wskazanego terminu nie wlicza się:

  • czasu przewidzianych w przepisach na wykonanie określonych czynności,
  • okresów zawieszenia postępowania,
  • czasu trwania mediacji,
  • opóźnień wynikających z winy strony (np. niekompletny wniosek) lub przyczyn niezależnych od organu.

 

Sposób przekazywania informacji o załatwieniu sprawy

Odbiór osobisty lub pocztą - zgodnie z określonym we wniosku sposobem dostarczenia odpowiedzi.  Osobiście w siedzibie Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów, 41-902 Bytom, ul. Smolenia 35, od osoby prowadzącej sprawę, po uprzednim telefonicznym umówieniu.

W przypadku braku deklaracji o sposobie odbioru dokumentu, zostanie on wysłany pocztą na adres wnioskodawcy.

Tryb odwoławczy

Od wydanej decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do organu odwoławczego, tj. Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach. Odwołanie należy wnieść za pośrednictwem organu, który wydał decyzję tj. Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Odwołanie należy kierować na adres: Miejski Zarząd Dróg i Mostów, 41-902 Bytom, ul. Smolenia 35

Przeniesienie decyzji na rzecz innego podmiotu

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 7 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, organ właściwy do wydania decyzji jw., za zgodą strony, na rzecz, której decyzja została wydana, przenosi tę decyzję na rzecz innego podmiotu, który wyraża zgodę na przyjęcie wszystkich warunków określonych w decyzji.

Uwagi dodatkowe:

  • Wniosek o wydanie zezwolenia na lokalizację lub przebudowę zjazdu należy złożyć z odpowiednim wyprzedzeniem, umożliwiającym jego rozpatrzenie i wydanie decyzji przed planowanym terminem rozpoczęcia inwestycji.
  • Zezwolenie na lokalizację zjazdu z drogi wydawane jest na czas nieokreślony.
  • Zezwolenie na lokalizację zjazdu wygasa, jeśli w ciągu 3 lat od jego wydania zjazd nie zostanie wybudowany.
  • Zarządca drogi, w związku z wymogami wynikającymi z warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne, może:
    • odmówić wydania zezwolenia na lokalizację lub przebudowę zjazdu,
    • wydać zezwolenie na lokalizację zjazdu na czas określony.
  • Utrzymanie zjazdów, w tym przepustów znajdujących się pod nimi, należy do właścicieli lub użytkowników gruntów przyległych do drogi.
  • Przed złożeniem wniosku o lokalizację lub przebudowę zjazdu, wyjazdu lub wjazdu należy uzgodnić z działem Inżynierii Ruchu tut. Jednostki możliwość wykonania zjazdu w planowanym miejscu uwzględniając przede wszystkim:
    • warunki widoczności – należy zapewnić odpowiednią widoczność przy włączaniu się do ruchu. Widoczność tę zapewnia się przez zachowanie wolnych od przeszkód pól widoczności, tak aby:
  • uczestnicy ruchu włączający się do ruchu mogli dostatecznie wcześnie dostrzec pojazdy i innych uczestników mających pierwszeństwo,
  • osoby zmuszone do zatrzymania się przed powierzchnią kolizji miały możliwość dostatecznie wczesnego dostrzeżenia uczestników ruchu relacji nadrzędnych
    • promienie skrętu dla pojazdu miarodajnego
    • lokalizację względem zjazdów istniejących
    • lokalizację istniejących studzienek kanalizacyjnych

Dodatkowych informacji udziela

Sandra Zakrzewska-Gorecka, Lucyna Opara

pokój nr 312, tel. (32) 396 97 35

 

17 czerwiec 2022

Wydawanie zaświadczeń uprawniających do wjazdu na ulicę objętą zakazem ruchu wyrażonego znakiem B-1

Sprawa

Wjazd na ulicę objętą zakazem ruchu wyrażonego znakiem B-1 z tabliczką informującą o możliwości wjazdu przez posiadających zaświadczenia.

 

Podstawa prawna

  • §16 ust. 2 Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury Oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w Sprawie Znaków i Sygnałów Drogowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2310)

 

Wnioski do pobrania

WNIOSEK o wydanie zaświadczenia pod znak B1 - dojazd do budynku z możliwością postoju na ulicy (remont, przeprowadzka, dostawa wyposażenia itp)

WNIOSEK o wydanie zaświadczenia pod znak B1 - dojazd do podwórza/parkingu bez prawa postoju na ulicy (osoby zameldowane, najemcy lokali, właściciele nieruchomości, dzierżawcy lokali usługowych itp.)

 

Wymagane dokumenty do wniosku

Dla wniosków składanych przez:

  • osoby zameldowane pod wskazanym punktem adresowym na okres stały lub czasowy,
  • najemców lokali mieszkalnych,
  • właścicieli (osoby posiadające akt notarialny własności nieruchomości, lokalu lub wyodrębnionej części budynku),
  • dzierżawców lokali usługowych

wymaga się przedłożenia do wglądu dowodu rejestracyjnego pojazdu i jednego z poniższych dokumentów:

  • potwierdzenie zameldowania.
  • akt notarialny nabycia nieruchomości (w przypadku właścicieli nieruchomości, lokalu lub wyodrębnionej części budynku)
  • umowa najmu/dzierżawy (w przypadku najemców/ dzierżawców)

 

Opłaty

  • brak.

 

Miejsce złożenia dokumentów

Przedłożenie do wglądu wymaganych dokumentów w pok. nr 312 i złożenie wniosku  wraz z załącznikami w sekretariacie Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów, 41-902 Bytom, ul. Smolenia 35 lub wysłanie wniosku drogą elektroniczną.

 

Termin rozpatrzenia wniosku

Wydanie zezwolenia lub jego odmowa następuje w terminie przewidzianym w art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572).

 

Sposób przekazywania informacji o załatwieniu sprawy

Telefoniczny lub inny ustalony sposób.

 

Tryb odwoławczy

W przypadku gdy organ odmawia wydania zaświadczenia strona ma prawo do wniesienia zażalenia.

 

Dodatkowych informacji udziela

Dariusz Mliczak

pokój nr 312, tel. (32) 396 97 32

17 czerwiec 2022

Zaopiniowanie/zatwierdzenie projektu organizacji ruchu

Sprawa

Zaopiniowanie/zatwierdzenie projektu organizacji ruchu

 

Wniosek do pobrania

WNIOSEK o zaopiniowanie zatwierdzenie projektu organizacji ruchu

 

Wymagane dokumenty do wniosku

Załącznik do wniosku:

  • Projekt organizacji ruchu - 2 egzemplarze opracowane zgodnie z Rozporządzeniem MinistraInfrastruktury z dnia 23 września 2003r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchemna drogach oraz wykonania nadzoru nad tym zarządzaniem,

W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów Wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia.

Dodatkowo tut. zarząd zastrzega możliwość żądania od wnioskodawcy innych dokumentów określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonania nadzoru nad tym zarządzaniem.

 

Opłaty

  • brak.

 

Miejsce złożenia dokumentów

Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w sekretariacie Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów, 41-902 Bytom, ul. Smolenia 35 lub wysłać pocztą.

 

Termin rozpatrzenia wniosku

Projekty opiniowane/zatwierdzane są w możliwie najkrótszym terminie, zgodnie z kolejnością wpływu. O zmianie kolejności rozpatrywania projektów może zadecydować Z-ca dyrektora ds. technicznych lub kierownik Działu Inżynierii Ruchu.

 

Sposób przekazywania informacji o załatwieniu sprawy

Wnioskodawca otrzyma pisemną opinię w sposób zadeklarowany we wniosku – wysyłka pocztą lub odbiór osobisty (po uprzednim powiadomieniu telefonicznym o możliwości odbioru opinii).
W przypadku braku deklaracji - odpowiedź zostanie przesłana pocztą.

 

Tryb odwoławczy

Nie przysługuje.

 

Inne informacje

  • Wnioskodawca występuje z odrębnym wnioskiem w celu uzyskania opinii komendanta miejskiego Policji (opinia Policji wymagana jest wyłącznie dla zmian organizacji ruchu na drogach o kategorii: krajowa, wojewódzka, powiatowa).
  • Wydział Komunalny Urzędu Miejskiego w Bytomiu, jako organ zarządzający ruchem na terenie administracyjnym gminy Bytom, zarządza ruchem na wszystkich drogach krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych, z wyłączeniem autostrady A-1.
  • Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu, zarządza ruchem na wszystkich drogach wewnętrznych pozostających we władaniu Gminy Bytom.

 

Dodatkowych informacji udziela

Mirosław Kulik

pokój nr 312, tel. (32) 396 97 32