Przebudowa ul. Piłsudskiego. Czekamy na decyzję ministerstwa w sprawie odwołania do decyzji ZRiD
Miejski Zarząd Dróg i Mostów mimo posiadanej gotowej dokumentacji projektowej, a także złożonego wniosku o pozwolenie na budowę, nie może ogłosić nowego przetargu na realizację prac budowlanych związanych z przebudową ulicy Piłsudskiego i budową zbiornika retencyjnego pod pl. Jana III Sobieskiego. W kwietniu 2025 roku jedna ze stron postępowania złożyła odwołanie do decyzji ZRiD, którą rozpatruje Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Od decyzji ministerstwa zależy kiedy inwestycja będzie mogła się rozpocząć.
Przypomnijmy, że pod koniec 2024 roku dotychczasowy wykonawca, po przygotowaniu całości dokumentacji projektowej, zrezygnował z realizacji części budowlanej. To oznacza, że inwestycję dokończy nowy wykonawca wyłoniony w nowym postępowaniu, jednak zakres ten dotyczyć będzie wyłącznie robót budowlanych.
– Przebudowa ulicy Piłsudskiego i części sąsiednich ulic wraz z budową zbiornika retencyjnego pod pl. Sobieskiego, to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych, jaką planowaliśmy od lat – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. – W ramach ugody zawartej z dotychczasowym wykonawcą, który zrezygnował z realizacji części budowlanej inwestycji, wykonawca zobowiązał się do przekazania kompletnej dokumentacji projektowej, wraz z niezbędnymi decyzjami umożliwiającymi realizację zadania, w tym złożenia do wojewody śląskiego wniosku o wydanie decyzji ZRiD oraz złożenia kompletnego pozwolenia na budowę. Dzięki temu, wyłoniony w drodze przetargu nowy wykonawca po podpisaniu umowy będzie mógł przystąpić od razu do realizacji robót budowlanych – dodaje zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda.
Zgodnie z ugodą, dotychczasowy wykonawca zrealizował także w ramach prac projektowych m.in. podziały działek celem uregulowania linii rozgraniczających pasy drogowe oraz uzgodnił układ nawierzchni pl. Sobieskiego z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
Odwołanie do decyzji ZRiD
Do decyzji ZRiD wojewody śląskiego /Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej/ wpłynęło w kwietniu odwołanie jednej ze stron, która nie zgodziła się z podziałem jednej z działek. Sprawa trafiła do Ministerstwa Rozwoju i Technologii, na decyzję którego czeka Miejski Zarząd Dróg i Mostów.
- Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu złożył wyjaśnienia, o które prosiło Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Teraz czekamy na decyzję ministerstwa, która ma wpływ na dalszy proces realizacji tej ważnej dla mieszkańców Śródmieścia inwestycji – mówi wiceprezydent Michał Bieda.
Inwestycja realizowana w dwóch etapach. Najpierw projekt, później roboty budowlane
Zakres inwestycji podzielony został na dwa etapy. Pierwszy etap inwestycji obejmuje wykonanie dokumentacji technicznej, z kolei drugi etap obejmuje wykonanie przebudowy sieci kanalizacji deszczowej wraz z budową podziemnego zbiornika retencyjnego oraz układu drogowego wzdłuż ulicy Piłsudskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Matejki do skrzyżowania z ul. Chrobrego. Inwestycja obejmie również przebudowę tych skrzyżowań i ulicy Matejki od skrzyżowania z ul. Piłsudskiego do ul. Szkolnej oraz budowę sieci i przyłączy wodociągowych i kanalizacji sanitarnej w pasie drogowym ul. Piłsudskiego-Matejki.
Zlewnia dla obszaru prawie 500 ha
Ulica Piłsudskiego stanowi zlewnię dla około 500 ha Śródmieścia. Ze względu na położenie ul. Piłsudskiego, do kanalizacji deszczowej w rejonie ul. Piłsudskiego spływają wody opadowe nie tylko ze ścisłego centrum miasta, ale również z oddalonych obszarów, jak ul. Tarnogórska, Chrzanowskiego czy Olimpijska. Aby przeciwdziałać powstawaniu lokalnych podtopień w czasie nawalnych deszczów, konieczna jest przebudowa kanalizacji deszczowej.
Inwestycja pn. „Przebudowa dróg i chodników wraz z infrastrukturą towarzyszącą w części ulic Piłsudskiego, Matejki oraz pl. Sobieskiego w Bytomiu” będzie realizowana ze środków budżetu miasta oraz z dofinansowania w ramach Programu Inwestycji Strategicznych – Rządowy Fundusz Polski Ład w kwocie 30 mln zł.
