Miliony na ścieżki rowerowe w Bytomiu
Umowa dofinansowania budowy dróg rowerowych w Szombierkach i Zamłyniu została podpisana. Dzięki 7,5 mln zł unijnego dofinansowania, wybudujemy trasy rowerowe wzdłuż ul. Zabrzańskiej i Frycza Modrzewskiego. Rowerzyści pojadą sprawniej i bezpieczniej.
– Pozyskane przez miasto środki zewnętrzne nie tylko poprawią znacząco infrastrukturę rowerową w mieście, ale będą miały również wpływ na poprawę bezpieczeństwa – mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda. – Miejski Zarząd Dróg i Mostów przygotowuje się już do ogłoszenia przetargów na opracowanie Programów Funkcjonalno-Użytkowych dla dwóch Velostrad, które będą przebiegać przez Bytom, a dzięki podpisanej 5 sierpnia umowie o dofinansowaniu na kwotę prawie 7,5 mln zł kolejne inwestycje rowerowe będą realizowane w Zamłyniu i Szombierkach w ramach regionalnej trasy rowerowej nr 606 łączącej Gliwice z Błędowem – dodaje wiceprezydent Michał Bieda.
7,5 mln zł na trasy rowerowe, które połączą Zamłynie z Szombierkami i Rudą Śląską
Dzięki podpisanej 5 sierpnia umowie dofinansowania budowy infrastruktury rowerowej, z Zamłynia do Rudy Śląskiej pojedziemy nowymi drogami rowerowymi i ciągami pieszo-rowerowymi. Drogi rowerowe wzdłuż ul. Zabrzańskiej i Frycza Modrzewskiego powstaną w ramach regionalnej trasy rowerowej nr 606 łączącej Gliwice z Błędowem.
3-kilometrowa trasa rowerowa swoim zakresem obejmie odcinek od istniejącej ścieżki rowerowej przy ul. Łagiewnickiej w Zamłyniu i dalej zostanie poprowadzona wzdłuż ul. Zabrzańskiej do Szombierek. Tam zostanie połączona z istniejącą ścieżką przy skrzyżowaniu ul. Zabrzańskiej z ul. Frycza Modrzewskiego. Następnie trasa zostanie poprowadzona wzdłuż ul. Frycza Modrzewskiego do granicy z Rudą Śląską.
Miejski Zarząd Dróg i Mostów posiada na każdy z odcinków drogi rowerowej odrębną dokumentację techniczną. Na jedną z nich, dotyczącą ul. Frycza Modrzewskiego, MZDiM oczekuje jeszcze na realizację przez wykonawcę decyzji zamiennej ZRID. Przetarg na realizację tej inwestycji Miejski Zarząd Dróg i Mostów planuje ogłosić jeszcze w 2025 roku.
Wybudowany odcinek będzie częścią trasy rowerowej nr 606 łączącej Gliwice z Błędowem i przyczyni się do rozwoju regionalnej sieci tras rowerowych wraz z infrastruktura towarzyszącą.
2,5 mln zł z GZM na opracowanie PFU dla budowy velostrad
Poza 7,5 mln dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, pozyskaliśmy 2,5 mln zł z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na realizację dwóch ważnych odcinków szybkich tras rowerowych w naszym mieście. W ramach pozyskanego dofinansowania opracowane zostaną Programy Funkcjonalno-Użytkowe dla Velostrady nr 5, łączącej Bytom z Tarnowskimi Górami oraz Velostrady nr 2, która połączy Piekary Śląskie z Katowicami na terenie Gminy Bytom.
Velostrada nr 5 połączy Bytom i Tarnowskie Góry. Będzie przebiegała od granicy z Tarnowskimi Górami do ulicy Polnej, od ul. Polnej do ul. Łokietka, i od ul. Łokietka wzdłuż kolei wąskotorowej do ul. Hakuby. Następnie trasa zostanie poprowadzona od ul. Hakuby do ul. Celnej, dalej wzdłuż ulicy Dąbrowa Miejska od skrzyżowania z ul. Celną do ronda NSZZ „Solidarność”, a następnie do ul. Węglowej. Kolejny odcinek trasy rowerowej połączy ul. Węglową z ul. Dworską, a następnie zostanie poprowadzony do granicy z Piekarami Śląskimi. Tam od granicy miast przy linii kolejowej zostanie poprowadzona do skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Kędzierzyńską – do Velostrady nr 2.
Warto dodać, że IV odcinek przewiduje łącznik do ul. Cegielnianej wzdłuż ul. Strzelców Bytomskich od ul. Węglowej do ul. Cegielnianej. Z kolei odcinek nr V połączy rondo NSZZ „Solidarność” z planowanym Centrum Przesiadkowym, które powstanie w Stroszku w rejonie stacji kolejowej Bytom-Stroszek przy ul. Strzelców Bytomskich.
Velostrada nr 2 połączy Piekary Śląskie i Katowice. Na terenie Bytomia będzie biegła od granicy z Piekarami Śląskimi w rejonie ul. Kędzierzyńskiej do ul. Musialika, dalej – od ul. Musialika do ul. Pszczyńskiej, oraz od ul. Pszczyńskiej do granicy miasta w rejonie Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego „Żabie Doły”.
Velostrada będzie kręgosłupem transportu rowerowego, który połączy miasta w Metropolii. Jej powstanie ma umożliwić nie tylko szybki i bezpieczny przejazd dla rowerzystów, ale skomunikować trasami rowerowymi miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
